زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

جهاد (اصطلاحات نظامی)






جهاد در اصطلاح فقه نظامی به ایثار جان و مال در جنگ با دشمنان اسلام به منظور اعتلای پایگاه اسلام و اقامه شعائر دینی و ایمانی اطلاق می‌شود که دارای سه قسم است: جهاد ابتدایی، جهاد دفاعی و جهاد با بغاة. اهمیت مسئله جهاد به گونه‌ای است که در آیات و روایات نیز به آن اشاره شده است.


۱ - معنای لغوی



جهاد چنانچه از جَهد- به فتح جیم- باشد، به معنی سختی و مشقت است، و اگر از جُهد- به ضم جیم- باشد، به معنی توان و صرف نیروست.

۲ - معنای اصطلاحی



در اصطلاح شرع و فقه اسلامی به ایثار جان و مال در جنگ با دشمنان اسلام به منظور اعتلای پایگاه اسلام و اقامه شعائر دینی و ایمانی اطلاق می‌شود. ‌

۳ - جهاد در قرآن



خداوند متعال در این‌باره می‌فرماید:
«انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِامْوالِکُمْ وَ انْفُسِکُمْ فی‌ سَبیلِ‌ اللَّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُم‌ انْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ برای جنگ با دشمن شیوه سبک و سنگین بار کوچ کنید و در راه خدا با مال و جان خود جهاد نمایید این کار برای شما سود دارد، چنانچه به آثار آن پی ببرید و آگاهی لازم را پیدا کنید.»
و در جای دیگر می‌فرماید: «جاهِدُوا فی‌ سَبیلِ‌اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ؛ در راه رضای خدا با دشمنان اسلام به طور کامل بجنگید و جهاد کنید.»

۴ - جهاد در روایات



در روایات چنین می‌خوانیم:
«مَثَلُ الُمجاهِدِ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ مَثَلُ الصَّائِمِ نَهارُهُ الْقائِمِ لَیْلُهُ حَتَّی یَرْجِعَ؛ رزمنده در راه خدا همانند کسی است که روزها روزه بگیرد و شب‌ها به شب زنده‌داری و عبادت مشغول شود.»

۴.۱ - روایتی از امام علی


امام علی (علیه‌السّلام) فرمود: «الْجِهادُ بابٌ مِنْ ابْوابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ ‌اللَّهُ لِخاصَّةِ اوْلِیائِهِ؛ جهاد یکی‌ از درهای بهشت است که خداوند آن را برای دوستان مخصوص خود بازکرده ‌است.»

۵ - اقسام جهاد



اقسام جهاد به شرح زیر است:

۵.۱ - جهاد ابتدایی


جنگ با کافران و مشرکان (قبل از آنکه آنها به مسلمانان کاری داشته باشند) برای دعوت آنها به اسلام. فقهای امامیه وجوب این گونه جهاد را به اجازه امام عادل و بر حقّ (که یکی از دوازده امام معصوم (علیهم‌السّلام) باشند) یا به اجازه نائب امام که در این خصوص ولایت داشته باشد، مشروط دانسته‌اند. این قسم را «جهاد ابتدایی» می‌نامند.

۵.۲ - جهاد دفاعی


جهاد دفاعی در صورتی است که دشمنان اسلام به مسلمانان حمله کنند. در این صورت، مسلمانان برای حفظ جان، مال، ناموس، دین و مرزهای خود با دشمن به پیکار برمی‌خیزند. جهاد دفاعی مشروط به اذن امام (علیه‌السّلام) نیست.

۵.۳ - جهاد با بغاة


جنگ با بغاة و کسانی که بر امام (علیه‌السّلام) و حکومت اسلامی شوریده‌اند.

۶ - پانویس


 
۱. نجفی جواهری، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳.    
۲. توبه/سوره۹، آیه۴۱.    
۳. حج/سوره۲۲، آیه۷۸.    
۴. متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۴، ص۳۱۱، مؤسسة الرسالة، ۱۴۰۱ه.ق.    
۵. سید رضی، ابوالحسن محمد، نهج البلاغه، ص۶۹، خطبه ۲۷، المحقق:دکتور صبحی صالح، دار الکتاب اللبنانی.    
۶. حلی، حسن بن یوسف، تذکرة الفقها، ج۱، ص۴۰۶.    
۷. محقق حلی، جعفر بن حسن، شرایع الاسلام، ج۱، ص۱۲۳، اقتباس.    


۷ - منبع



جمعی از نویسندگان، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، اصطلاحات نظامی در فقه اسلامی، ص۴۵.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.